Av Charlotte Engström Andersson - 20 februari 2014 03:02

Av Charlotte Engström Andersson - 20 februari 2014 02:00

Både igår och idag har vi varit iväg på utflykter, men tyvärr hade vi inget internet igår så jag kunde inte lägga ut något. Igår var vi på Outback safari där vi togs ut på den dominikanska landsbygden. Vi besökte en familj som odlade bl a kaffe och kakao. Vi var också i en liten byskola. För att hjälpa skolan kunde man köpa souvenirer där en del av summan skänktes till skolan. Tomas köpte en fin hatt. Dagen avslutades med ett besök på en öde strand där vågorna gick höga och vi fick prova boogie boarding. Tomas tyckte det var jättekul och var nog i vattnet 99% av tiden. Dagens utflykt får visas i nästa inlägg.

Av Charlotte Engström Andersson - 17 februari 2014 22:49

Tidigt i morse, direkt efter frukost, gav vi oss av till fots in till stan. Även om solen inte var så stark så tidigt på dagen var vi ändå rejält svettiga när vi kom fram. Namnet Puerto Plata betyder silverhamnen och namngavs av Columbus när han kom hit 1492. Han tyckte att vattnet skimrade som silver och det kan man förstå. Vi besökte ett stort varuhus, La Sirena. Där fick man inte gå in med vapen...
På frihetstorget ligger kyrkan och vi fick se ett brudpar posera med duvor som rekvisita. I ett gathörn stod en kille och sålde kokosnötter, det var vi ju bara tvungna att testa. Kokosvattnet ska vara bra som vätskeersättning - inte så gott, men fruktköttet desto godare. Vi träffade på två olika kisar som påstod att de jobbade på vårt hotell och ville visa oss runt. De såg antagligen våra all-inclusivearmband och drog en rövare. Den ena killen sa till mig att jag borde ta av mitt guldarmband för att inte locka till oss tjuvar. Lätt att vi inte kommer gå in dit kvällstid!
Det finaste i Puerto Plata måste nog ändå vara Malecon - en flera kilometer lång strandpromenad.
Totalt gick vi nog ca 2 mil idag. Snacka om att det var skönt att slänga sig i poolen sen!

[Bild]

Av Charlotte Engström Andersson - 16 februari 2014 23:00

Igår hade vi ingen internetuppkoppling så det blev inget inlägg. Hoppas på bättre tur idag. Vi har försökt att vara tidigt uppe på morgnarna för att få håll på ett parasoll. Igår var vi ute redan vid soluppgången, men det hjälpte inte. Jäkla pensionärer till att vara morgonpigga! För det är faktiskt mest de som paxat platserna.
Vi försöker vara lite nyttiga varje dag, antingen promenad eller gymmet. Resten av dagen består ju inte av så mycket nyttigheter precis ;-)
Idag hade vi tur och fick tag på ett parasoll och det var välbehövligt för kropparna. Jag lever upp till smeknamnet "kräftan" som jag fick på Mallis -92 ;-)
Imorgon blir det nog en promenad in till Puerto Plata.

Av Charlotte Engström Andersson - 14 februari 2014 23:08

Idag är det alla hjärtans dag och vi skickar en varm kram till alla er därhemma. Dagen har mest gått i slapphetens tecken, förutom en morgonpromenad som blev längre än vi tänkt oss. En sak som är rätt annorlunda är stoppmärkena. På alla andra ställen vi varit på har det stått STOP på dem, men inte här.
Ikväll ska vi äta italienskt på en av de tre a la carte-restaurangerna man kan boka in sig på. Det passar väl bra på en romantisk dag som denna?